Григорій Калетнік: Освітнє законодавство потребує реформування
Повернутися
Норми чинної редакції закону про вищу освіту є застарілими, оскільки приймались ще в 2002 році. Тому реформувати освітнє законодавство в Україні необхідно. На мою думку, дискусія навколо розробки і прийняття нової редакції закону про вищу освіту заполітизована. Перш за все ми маємо не дивитись на партійну приналежність авторів законопроектів, а читати їх суть і оцінювати які норми законопроектів є найбільш сприйнятними до освітніх інновацій в Україні, які передбачають реальну взаємодію між освітою, наукою, бізнесом та владою.
Не розумію занепокоєність авторів інших варіантів законопроектів про вищу освіту щодо ЗНО, адже законопроект 1187 не відміняє тестування. Він передбачає звернення більшої уваги балу атестата та вступним іспитам у вуз. Багато науковців справедливо вважають, що масове, до того ж безальтернативне, запровадження системи ЗНО зовсім не гарантує об’єктивного визначення рівня знань школярів та абітурієнтів і в майбутньому неминуче призведе (або вже призводить) до виникнення чергових, ще більш витончених корупційних схем.
Пригадаємо скільки незручностей вона створює: некоректно складені тести та помилки у них, дістатись до пункту здачі ЗНО досить проблематично. Але це ще не всі проблеми. На думку експертів, тестування може негативно вплинути на ерудицію підростаючого покоління. Тести не привчають дітей до вербалізації знань і розв'язання завдання, а коли нема комунікації між учнем і вчителем, тоді здатність легко висловлювати власні думки і ідеї в усній формі поступово втрачається. Також тести не передбачають написання власного варіанту відповіді, що призводить до втрати логічного мислення. Система ЗНО показує лише рівень знань по тих предметах, які здавав випускник школи. Але ж потрібно враховувати й інші оцінки по предметах шкільної програми, адже вони показують загальний рівень знань абітурієнта. Що ж тоді робити тим випускникам шкіл, які не мають сертифікатів ЗНО, але мають бажання здобути вищу освіту? Як мотивувати їм відмову у цьому праві, якщо вони хочуть навчатися за власний кошт?